Фридрих Шилер е германски поет, философ, историк и драматург.
Той е роден на 10 ноември 1759 г. в семейството на военния доктор Йохан Шилер, който е участвал в Седемгодишната война по това време. Бъдещият поет и философ е кръстен на краля на Прусия, за когото баща му се е сражавал - Фридрих, но почти всички са го наричали Фриц. Детството му е белязано от бедността и лишенията, в които живее. След преместването на семейството му в Лорх, той учи в селското училище. Родителите му са се надявали да стане проповедник и затова Фридрих учил и латински, и старогръцки при местния пастор. През 1773 г., по настояване на херцога на Вюртемберг Карл Ойген, той постъпва в елитната военна академия Карлсруе в Щутгарт, където в продължение на осем години изучава право и медицина. След завършването си е назначен за полкови лекар в Щутгарт - работа, която не е харесвал особено.
Още докато учи, той написва първата си драма "Разбойници", която критикува корупцията в обществото и прокарва революционни републикански идеи. По-късно Шилер става почетен гражданин на Френската република заради тази пиеса. Когато тя е представена официално в Манхайм през 1781 г., той е арестуван и му е наложена забрана да публикува други произведения.
Две години по-късно Шилер бяга от херцогство Вюртемберг и няколко пъти сменя местожителството си, докато не се установява във Ваймар през 1788 г. Там той е поканен от местния херцог по препоръка на Йохан Гьоте. През следващата година Шилер е назначен за професор по история и философия в университета на град Йена, където написва голяма част от историческите си трудове.
През 1799 г. той се завръща във Ваймар и по настояване на Гьоте започва да се занимава с драматургия. Двамата основават Ваймарския театър, който постепенно става водещ в Германия. За своите постижения в областта на на литературата, драматургията и историята той е удостоен с благородническа титла през 1802г. от ваймарския херцог.
Шилер е автор на редица философски трактати, сред които "Писмо за естетическото възпитание на човека", "За наивната и сантименталната поезия", "За смелостта и достойнството" и др. В тях той развива понятието за "красивата душа". Според него "красотата" не е само чувствено, но и морално преживяване. Шилер написва и две есета за възвишеното, които разглеждат човешката свобода като възможност да бъдат победени животинските инстинкти на индивида, когато някой съзнателно е готов да умре в името на една красива идея.
Някои от по-известните поетични творби на Шилер са "Поезията на живота", "Към слънцето", "Геният", "Силата на жената", "Щастие", поемата "Художник" и др.
Безспорно най-значими са постиженията му в драматургията. Той е автор на драмата "Дон Карлос" (1787 г.), превърнала се по-късно в либрето на едноименната опера на Джузепе Верди, на трилогията "Валенщайн", на драмите "Мария Стюард" (1800 г.), "Орлеанската дева" (1801 г.), както и на "Вилхелм Тел" (1804 г.), която също се превръща в либрето на едноименната опера на Росини.
През 1785 г. Фридрих Шилер написва прочутата "Ода на радостта", която е използвана във финалната част на Деветата симфония на Лудвиг ван Бетовен, днес официален химн на Европейския съюз и на Обединена Европа.
Шилер умира на 9 май 1805 г. във Ваймар на 45 години.
На
***
„Кой
би желал на сенки да се наслаждава,
С
които същността чужд облик получава
И
мамят те надеждата с лъжлива власт?
Да
гледам истината гола искам аз!
Пък
нека с бляна ми да рухнат небесата
И в
миг реалността да окове
Духа
свободен, полетял към върхове
На
безграничните възможности в царствата —
Да се
надвие трябва той самият,
Така
свещената повеля на дълга
И на
неволята мъчителна вика
Дваж
по-смирен ще го открият.
Щом
истината вече те гнети,
Как
ще търпиш необходимостта?“
Така
от пристана на своя опит ти,
Приятелю,
възкликваш най-сурово
И с
укор гледаш на привидните неща.
Уплашени
от строгото ти слово,
Побягват
Ерос и крилатият му сонм,
Замлъкват
музите, а Хорите игрите
Прекъсват,
снемат си венците
От
хубавите къдри с жален стон.
Строшава
златната си лира Аполон,
А
Хермес — жезъла вълшебен със змията.
И на
живота от посърналия лоб
Се
свлича розовото було на мечтата —
Светът
показва се, какъвто си е: гроб!
Синът
на Китерея от очите дръпва
Превръзката,
проглежда любовта,
В
божественото си дете в миг зърва
Преходна
твар, изплашва се и хуква тя.
На
красотата младото лице старее,
Дори
по твойте устни леденее
Любовната
целувка — в радостна забрава
Сърцето
ти окаменява
Силата на жената
Силни
сте вие с добрата магия на свойто присъствие;
Всичко
постигате с благост, никога нищо със гняв.
Мощ
диря аз у мъжа, достойнството той отстоява,
Ала
жената владее — и нека! — единствено с чар.
Вярно,
владели са някои с мощ на ума и делата,
Ала
на тях им е липсвал пък този най-царствен венец.
Истински
властна е само женската хубост в жената:
Щом
появи се, в появата вече е нейната власт.
1796
Няма коментари:
Публикуване на коментар